tiistai 12. tammikuuta 2010

ASİAKASPALVELUA



Olin tanaan taas vaihteeksi kauppakierroksella. Paivan teemaksi muodostui  "asiakaspalvelu". Johtuen siita,etta sain seka erittain hyvaa ,normaalia ja huonoa palvelua.

Ensin "ruusut": Olen alkanut kayttamaan yha enemman kodintekniikkaliiketta "TEKNOSA" juuri sen erittain hyvan palvelun takia.Ja lisaksi siella on suuri ja hyva valikoima, asiantuntijatietoa ja hinnat kohdallaan.Taman liikeketjun liikkeita on myös Antalyassa paljon.
Kun viimeksi siella kavin,niin otin asiakaskortin.Nyt tanaan en ostanut,kuin kaksi tyhjaa dvd-levya,mihin laitan valokuvia.Menin kassalle maksamaan,ja annoin asiakaskorttini."Ruusut " ansaitsee kassaneiti(tai rouva).Han laittoi korttini kortinlukijaan,josta naki myös nimeni.Hanen kommenttinsa oli hymyillen "tervetuloa (etunimeni)rouva. Myyjat ovat myös erittain palvelualttiita tassa liikkeessa.

Sitten kavin KOÇTAŞ:ssa,mika on eraanlainen kodin tavaratalo.On rautaosasto,rakennustarvikkeita,kylpyhuonetarvikkeita,mattoja jne.Suuri liike.Siella on myös hyva asiakaspalvelu.

Viimeinen kayntikohteni oli KİPA. Ja "risut" menevat kassaneidille.Ostokseni kerattyani menin tietenkin kassalle maksamaan.Laitoin tavarani hihnalle,ja nuori kassaneiti niista löi kassaan hintoja siirtaen ostokseni pakkauspaikalle.Kun olin maksanut,niin siirryin minakin laittamaan ostoksiani kassiin.
Mutta siina sen sitten huomasin.Otin yhden tavaran kateen,ja kateni tuli aivan tahmeaksi.Katsoin tarkemmin,ja koko paikka oli taynnaan jotain pesuainetta.Ja kassa ei ollut tata huomannut.Pyysin kohteliaasti kassaa katsomaan,mita oli tapahtunut,ja etta ostokseni olivat pesuaineesta likaantuneet.Kassaneidin valtasi jonkinlainen narkastys.Han sanoi minulle,etta "mene vaihtamaan tavarat".Enhan mina nyt lahde ostoksiani vaihtamaan monelle eri osastolle.
Kaskin kassaneidin ekaksi pyyhkimaan kassan puhtaaksi.Hanen narkastyksensa vain lisaantyi.
Han soitti jonnekkin,ja sanoi minulle,etta joku tulee siivoamaan.
Mina siihen,etta "eikö kassalla ole liinaa,milla tama sotku pyyhitaan.
Jo löytyi liina kassan alta,ja kassaneiti pyyhki kassan,mutta ei ollut moksiskaan minun likaantuneista ostoksistani.
Nyt tiukkeni myös minun otteeni,ja tiukalla savylla sanoin mielipiteeni asiasta.Tytön kaytös oli yliolkaista ja tympeaa.Ei anteeksipyyntöa,ei mitaan.
Kassalta poistuttuani meninkin pyytamaan kassojen esimiehen puheille.Esimies oli nainen,ja erittain ystavallinen ja asiallinen.Han pyyteli kovasti anteeksi kassan kaytösta,ja laksi samantien kassalle.
Minkalaista opastusta sitten tyttö sai esimieheltaan,niin entieda.Mutta toivottavasti otti opikseen,silla nuori ja varmaan kokematon oli.
Mina en kovin pienista valita,mutta tuo tamanpaivainen oli jo vahan enemman sita asiakaspalvelun nurjempaa puolta,ja kassantytön kaytös ei todellakaan sopinut asiakaspalveluun.

9 kommenttia:

ekku kirjoitti...

Jopa oli tökeröö käytöstä.Onneks kerroit esimiehelle.Meillä täällä mahatauti jyllää.Itsellä jo kolmatta päivää =(

Sateenkaari kirjoitti...

Yleensa taalla naissa supermarketeissa kassat ovat tarkkoja siisteydesta.Monasti on kohdalleni sattunut,etta dellisen asiakkaan joki tavara on "vuotanut",mutta kylla kassa on sen heti siivonnut,ja viela varoittanut siita minua.
Tama tyttö naytti ajattelevan,ettei hanelle tuollainen kuulu.Ja antoi sen suustaan myös ulos minulle.
Pikaista paranemista sinne teille.Mahatauti ei mitaan miellyttavaa ole.
Parannushalitus.

SaaraBee kirjoitti...

Ymmärrän, että työ kassana ei ole aina niin mielenkiitoista, mutta omaalla asenteellaan siitäkin voi tehdä siedettävää. Hyvä, että sanoit esimiehelle.

Sateenkaari kirjoitti...

Vihreatniityt:Kssan työ on oikeastaan aika yksitoikkoista,vaikka paljon ihmisia siina nakeekin.
Ja voihan olla,etta tama tyttö ei ollenkaan ole sovelias tuohon työhön luonteensa vuoksi.
Oman olonsa kassalla voi todella tehda miellyttavaksi itselleen omalla kaytöksella,kuten sanot.
Tama tyttö kun ensin heitti sen pesuliinan minulle,etta pyyhippahan!
İtse oli kuin joku johtaja konsanaan siina kassalla.
Sanoin esimiehelle,etta tallaista likaantumista sattuu aika paljon.Milloin vuotaa maitotölkki tai joku muu,mutta ensimmaisen kerran tama oli kassatyöntekijalle ongelma.Minun ostokseni olivat kaikki pakkauksissa,joten niista selvittiin pienella pyyhkimisella.

Sky Mikaela kirjoitti...

Asiakaspalveluun joko soveltuu tai sitten ei.

Olitpa napakka :-). Jotenkin en osaa kuvitella sinua kädet puuskassa vaatimassa mitään...hih. Mutta hyvä, että osaat niin tehdä, kaikkea ei pidä hyväksyä.
Meilläkin on monta kertaa hajonneet pussit kassalla ja vaikkapa pesuaineet/ sokerit tai vastaavat levinneet pitkin poikin. Tehdäänkö paketeistä niin huonoja?

Jotkut kassaneidit ottavat tällaiset automaattisesti pois ja kysyvät haenko uuden (mitä en jaksa yleensä tehdä), mutta toiset eivät huomaa tai ole huomaavinaan. Joskus annan tavaran pois, joskun en jaksa, heitän kotona pois :-( tai jos voi ottaa talteen (pesuaine), pelastan sen mitä pelastettavissa on.

Annu kirjoitti...

Täällä on alennusmyynnit vielä meillään. Hiljaisina aikoina saa hieman parempaa pelvelua. Kannattaa sanoa epäkohdista, niin esimiehet tietää antaa ohjeet, miten kassojen pitää toimia. Turkissa kaupoissa meille suomalaisille on oltu kovin ystävällisiä, kun ei kaikkea aina
ymmärretä. terv Annu

Sateenkaari kirjoitti...

Natjale:Jahas,vai on vaikea kuvitella minua valittamassa.Tunnustan nyt sinulle,etta olen muuten aika kovakin valittamaan,kun sille paalle satun.En valittele turhista,mutta aiheesta kyllakin.
Suomessakin olen monen valituksen kanssa voittanut.Mm. ,kun tulin työkyvyttömaksi kolarin takia,enka saanut kuin puolielakkeen,niin sitkeasti valitin 8 vuotta,ja lopulta elake tuli.8 vuoden koulutus siis valittamisessa,hih.

Annu:Kylla ystavallisyys on taalla olemassa Antalyassakin kaupoissa.Mutta aivan selvasti nurten tyttöjen kohteliaisuuskaytös on muuttunut huonompaan suuntaan viime vuosina.Nuorten miesten on pysynyt hyvana.Mm. bussissa vain harva nuori nainen tai tyttö antaa istumapaikan,mutta miehet ja pojat aina.

Marge kirjoitti...

Kyllä se vain niin on, että asiasta täytyy asiallisesti uskaltaa sanoa. Eihän mikään muutu jos ei puututa. Pelkään sitä, että ihmiset eivät puutu asioihin, vaikka ne koskisivat jopa turvallisuutta, siksi koska eivät halua puuttua toisten asioihin, se on minusta jo pelottavaa välinpitämättömyyttä. Nyt lähden perheeni kanssa viettämään ulkoilupäivää:) Sinulle, ystäväin oikein mukavaa viikonloppua!!:))

Sateenkaari kirjoitti...

Marge: Juuri nain se on.Tuossa kassa-asiassakin,jos mina vain sanon kassatyölle,niin se ei auta mitaan.Mutta kun asia menee esimiehelle,niin saattaa auttaa.Taalla Turkissa ontuu aika paljon työntekijöitten opastus työhönsa.Ja sehan taas on esimiesten tehtava.
İhanaa ulkoilupaivaa,ystavani.