Ovat jokakesainen ongelma taalla.Tana kesana ei mitaan suurempaa ole viela ollut,mutta kunhan luonto on
tarpeeksi kuivaa loppukesaa kohden mentaessa,niin sitten yleensa palaa,ja suuria alueita.
Ja mika on ikavinta,niin yleensa lahes kaikissa tapauksissa on ihminen ollut palon alkuunsaattaja.
Kontrolloiminen on taalla Antalyassakin alkanut.Noilla tuon kuvan naköisilla koneilla,seka sammutetaan,etta tarkkaillaan.Ne ovatkin lahes paivittain lennelleet tassa meidankin ylapuolellamme.
Eilen nappasin kuvan parvekkeelta tallaisesta koneesta.Nyt se lensi hiukkasen korkeammalla,mutta muutama paiva sitten niin matalalla,etta naytti silta,kuin törmaisi taloomme.oli muuten hurja naky.
Ja yleensa naita koneita on kaksi lentamassa samaan aikaan.
Moottorin jylina niissa on mahtava.
Muistetaanpa olla varovaisia avotulen kanssa luonnossa liikkuessamme,ja tupakoitsijat ,palavat natsat sammuksiin.
Nythan on Suomessakin luonto kovin kuivaa helteitten takia.
Mukavaa viikonloppua,ystavat.
perjantai 16. heinäkuuta 2010
torstai 15. heinäkuuta 2010
PYYKİN KUİVATUSTA
Blogini kommenteissa kysyttiin,miten kuivatan pyykkiani,ja voinko kuivattaa sita parvekkeella.
Oleskeluparvekkeen lisaksi meilla on toinen parveke,missa naruteline parvekkeen kaiteen ulkopuolella.Minulla myös pari narua sisapuolella.
Tama on taalla vanha kuivatustapa.Moniin uusiin taloihin ei enaan naita telineita laiteta.
Todella katevaa.Lakanat,verhot jne.kaikki suuret tekstiilit voi laittaa kuivamaan suoraan.Ripustus on helppoa,kun ei tarvitse kurotella ylöspain.Ja naapuria ei haittaa,vaikka lakanan helma nakyy ylakerran parvekkeelta hanen parvekkeelleensa.
10 vuotta sitten viela ihmiset laittoivat juuri pestyt matot vettavaluvana parvekkeen kaiteelle,mutta aika on mennyt eteenpain,ja monissa taloissa (myös meidan) on isannöitsija,ja jarjestyssaannöt,ettei ihan kaikkea voi sentaan tehda.
Mutta pyykit voivat nakya myös ulospain.Ei niinkuin Suomessa,etta kaikki pitaa olla nakymattömissa.
Pyykit kuivumassa parvekkeella,ja juuri uunista otetut "perunabörekit" tuoksuvat keittiössa.
3 yufkalevya,3 isoa keitettya perunaa,mustapippuria,suolaa,iso sipuli,hiukan chilirouhetta.
Hienonna keitety perunat ja lisaa joukkoon mausteet seka kuullotettu sipuli.
Levita yufkalevyt pöydalle paallekkain,ja leikkaa neljaan osaan.Voitele öljylla.Laita jokaiseen palaan perunataytetta reilusti,ja kaari nyyttiksi.
Pane kaikki nyytit uunivuokaan (ei kerroksia) ja kaada paalle kylmaa vetta n. 3 dl.Laita hetkeksi jaakaappiin.n.10 min.
Taman jalkeen laita börekit uunipellille,ja voitele kananmunan keltuaisella.Paista uunissa kauniin ruskeiksi.
Tama on taalla vanha kuivatustapa.Moniin uusiin taloihin ei enaan naita telineita laiteta.
Todella katevaa.Lakanat,verhot jne.kaikki suuret tekstiilit voi laittaa kuivamaan suoraan.Ripustus on helppoa,kun ei tarvitse kurotella ylöspain.Ja naapuria ei haittaa,vaikka lakanan helma nakyy ylakerran parvekkeelta hanen parvekkeelleensa.
10 vuotta sitten viela ihmiset laittoivat juuri pestyt matot vettavaluvana parvekkeen kaiteelle,mutta aika on mennyt eteenpain,ja monissa taloissa (myös meidan) on isannöitsija,ja jarjestyssaannöt,ettei ihan kaikkea voi sentaan tehda.
Mutta pyykit voivat nakya myös ulospain.Ei niinkuin Suomessa,etta kaikki pitaa olla nakymattömissa.
Pyykit kuivumassa parvekkeella,ja juuri uunista otetut "perunabörekit" tuoksuvat keittiössa.
3 yufkalevya,3 isoa keitettya perunaa,mustapippuria,suolaa,iso sipuli,hiukan chilirouhetta.
Hienonna keitety perunat ja lisaa joukkoon mausteet seka kuullotettu sipuli.
Levita yufkalevyt pöydalle paallekkain,ja leikkaa neljaan osaan.Voitele öljylla.Laita jokaiseen palaan perunataytetta reilusti,ja kaari nyyttiksi.
Pane kaikki nyytit uunivuokaan (ei kerroksia) ja kaada paalle kylmaa vetta n. 3 dl.Laita hetkeksi jaakaappiin.n.10 min.
Taman jalkeen laita börekit uunipellille,ja voitele kananmunan keltuaisella.Paista uunissa kauniin ruskeiksi.
keskiviikko 14. heinäkuuta 2010
BAZAARİPAİVA
Tanaan kavin pitkasta aikaa pazaarilla.Nain kesalla pazaaripöydat notkuvat kaikesta tuoreesta.Toki talvellakin saadaan tuoretta,mutta lajivalikoimat eivat ole tietenkaan silloin kesan luokkaa.
Muutama vuosi sitten oli keskiviikkopazaari tassa meidan vastapaata sivukadulla,mutta nyt se on kauempana,ja katettu,kaksikerroksinen.Kaupunki kuljettaa sinne ilmaiseksi tuollaisella ikivanhalla bussilla,mika on oikein hyva juttu.
Taman hetken hedelmia ovat persikat,kirsikat,luumut,viinitypaleet ja viikunat.Omenoita on alkanut tulla enemman.Kasviksia naytti olevan lahes kaikkia,mutta ei pinaattia.Perunat ovat nyt parhaimmillaan.Ja tietenkin kesan "ykkösherkku" vesimeloni,jota talla kertaa en kotiin raahannut.Pazaarilaukku oli muuta tapösen taynna.
Huomenna pitaisi menna paivakahville ystavan luokse.
İlma oli tanaan pari astetta lampimampaa,muttei vielakaan sita normaalia heinakuun "kuumaa".Hyva nain.
Lampötilan naette blogini sivupalkista.
Nyt keskityn uutisten katsomiseen,ja sen jalkeen alan lukemaan teidan blogejanne,ystavat.
Muutama vuosi sitten oli keskiviikkopazaari tassa meidan vastapaata sivukadulla,mutta nyt se on kauempana,ja katettu,kaksikerroksinen.Kaupunki kuljettaa sinne ilmaiseksi tuollaisella ikivanhalla bussilla,mika on oikein hyva juttu.
Taman hetken hedelmia ovat persikat,kirsikat,luumut,viinitypaleet ja viikunat.Omenoita on alkanut tulla enemman.Kasviksia naytti olevan lahes kaikkia,mutta ei pinaattia.Perunat ovat nyt parhaimmillaan.Ja tietenkin kesan "ykkösherkku" vesimeloni,jota talla kertaa en kotiin raahannut.Pazaarilaukku oli muuta tapösen taynna.
Huomenna pitaisi menna paivakahville ystavan luokse.
İlma oli tanaan pari astetta lampimampaa,muttei vielakaan sita normaalia heinakuun "kuumaa".Hyva nain.
Lampötilan naette blogini sivupalkista.
Nyt keskityn uutisten katsomiseen,ja sen jalkeen alan lukemaan teidan blogejanne,ystavat.
tiistai 13. heinäkuuta 2010
TEKNİİKAN İHMEET?
Jalleen kerran on mieleeni herannyt ajatus,etta onkohan nykytekniitta liian monimutkaista,vai tehdaankö siita sellaista.
Kerronpa tassa nyt uuden puhelimeni tarinan.monimutkaisen sellaisen.
Vahan aikaa sitten esittelin taalla ostamaani puhelinta.Miehenihan löysi sen halvalla vahan kaytettyna.Ei siina mitaan,puhelin on oikein hyva,ja valokuvat silla tulevat tosi hyvia entiseen verrattuna.
MUTTA!puhelimen oltua kaytössani muutaman paivan,niin huomasin,ettei se löyda verkkoa.Arvasimme heti,mista saataa olla kysymys.
Mieheni meni liikkeeseen,josta puhelimen ostimme,mutta liike oli kiinni.Omistajalle soitettiin,ja saatiin kuulla,etta han on liikkeen myynyt,ja lopettanut.Mieheni selitti tilanteen,ja kaveri lupasi soittaa kohta.Soittoa ei kuulunut,eika kaveri vastannut mieheni soittoihin.
Talomme alakerrassa on huoltoliike ,johon mieheni vei puhelimeni tarkistettavaksi.Ajatuksemme osoittautui oikeaksi.Puhelin oli tuotu ulkomailta,ja nyt siis suljettu.Tama nakyi tietokoneelta.
Turkissa on laki,etta ulkomailta voi tuoda puhelimia,mutta pitaa lentoasemalla kayda nayttamassa passi,ja sen jalkeen puhelin pysyy avoinna.
Monet eivat tata tieda,ja niin siina sitten puhelin suljetaan maaratyn ajan kuluttua.Muistaakseni se on kuukausi.
Nyt sitten alkoi rumba puhelimeni kanssa.Piti löytaa joku,jolla on ulkomaalainen passi,ja tuloleima siina alle vuoden.Meidankin passit olisivat kayneet,mutta niissa on liian vanhat tuloleimat.Se löytyi ystavani kautta,ja talla passilla avattiin valiaikainen liittyma puhelimeen,ja avattiin puhelin vain tahan liittymaan..Kun se oli auki,niin puhelin vietiin operaattorin huoltoon,missa vaihtavat luultavasti imeikoodin taikka jotain sellaista.Sain puhelimeni huollosta lauantaina,ja nyt odotetaan sen avautumista,jonka jalkeen se toimii kaikilla korteilla.Kavin tanaan kysymassa,missa mennaan.Tarkistivat koneelta,ja kertoivat,etta menee ehkapa viela pari paivaa puhelimen avautumiseen.
JOTEN, mitenkahan olisi tama puhelin
taikka tama
ehkapa tamakin olisi varmempi
Mutta,kun noita yllaolevia ei oikein voi mukanaan kuljettaa,ei ottaa valokuvia,ei pelata peleja jne.
JOTEN
Kaikista tekniikan hienouksista ja vaikeuksista huolimatta olen iloinen,etta meilla on nama "KANNYKAT" !
Kerronpa tassa nyt uuden puhelimeni tarinan.monimutkaisen sellaisen.
Vahan aikaa sitten esittelin taalla ostamaani puhelinta.Miehenihan löysi sen halvalla vahan kaytettyna.Ei siina mitaan,puhelin on oikein hyva,ja valokuvat silla tulevat tosi hyvia entiseen verrattuna.
MUTTA!puhelimen oltua kaytössani muutaman paivan,niin huomasin,ettei se löyda verkkoa.Arvasimme heti,mista saataa olla kysymys.
Mieheni meni liikkeeseen,josta puhelimen ostimme,mutta liike oli kiinni.Omistajalle soitettiin,ja saatiin kuulla,etta han on liikkeen myynyt,ja lopettanut.Mieheni selitti tilanteen,ja kaveri lupasi soittaa kohta.Soittoa ei kuulunut,eika kaveri vastannut mieheni soittoihin.
Talomme alakerrassa on huoltoliike ,johon mieheni vei puhelimeni tarkistettavaksi.Ajatuksemme osoittautui oikeaksi.Puhelin oli tuotu ulkomailta,ja nyt siis suljettu.Tama nakyi tietokoneelta.
Turkissa on laki,etta ulkomailta voi tuoda puhelimia,mutta pitaa lentoasemalla kayda nayttamassa passi,ja sen jalkeen puhelin pysyy avoinna.
Monet eivat tata tieda,ja niin siina sitten puhelin suljetaan maaratyn ajan kuluttua.Muistaakseni se on kuukausi.
Nyt sitten alkoi rumba puhelimeni kanssa.Piti löytaa joku,jolla on ulkomaalainen passi,ja tuloleima siina alle vuoden.Meidankin passit olisivat kayneet,mutta niissa on liian vanhat tuloleimat.Se löytyi ystavani kautta,ja talla passilla avattiin valiaikainen liittyma puhelimeen,ja avattiin puhelin vain tahan liittymaan..Kun se oli auki,niin puhelin vietiin operaattorin huoltoon,missa vaihtavat luultavasti imeikoodin taikka jotain sellaista.Sain puhelimeni huollosta lauantaina,ja nyt odotetaan sen avautumista,jonka jalkeen se toimii kaikilla korteilla.Kavin tanaan kysymassa,missa mennaan.Tarkistivat koneelta,ja kertoivat,etta menee ehkapa viela pari paivaa puhelimen avautumiseen.
JOTEN, mitenkahan olisi tama puhelin
taikka tama
ehkapa tamakin olisi varmempi
Mutta,kun noita yllaolevia ei oikein voi mukanaan kuljettaa,ei ottaa valokuvia,ei pelata peleja jne.
JOTEN
Kaikista tekniikan hienouksista ja vaikeuksista huolimatta olen iloinen,etta meilla on nama "KANNYKAT" !
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)



















