Kaupunki jakoi reittikarttoja,jollainen tietysti myös minulla on.
Systeemi on seuraavanlainen:Aikaisemminhan kaupungissamme on paassyt jollakin julkisella kulkuvalineella joka paikasta joka paikkaan.Nyt tassa uudessa jarjestelyssa ei enaan niin olekkaan.
Karttaan merkityt punaiset,siniset ja lilan variset linjat ovat paalinjoja (dolmukset ja bussit).Vihrea linja on ns kokoomislinja,jossa kulkee dolmus(on siis minibussi) pienemmalla alueella rinkia kiertaen ja kokoaa ihmisia paavaylille.Nyt siis jouttuu vaihtamaan kulkuvalinetta paastakseen perille.Tuo neliöin pisteytetty vayla on raitiotievaunun kulkureitti.
Toki suoriakin reitteja ilman vaihtoa on,mutta vahemman.Vaihtoaikaa on 45 minuuttia yhdella maksulla,joka ei aina riita,jos joutuu vaihtamaan kahtakin bussia.
Miten naista vaihtamisista selviavat vanhukset ja vammaiset,seka sairaat.Kaikilla ei ole varaa taksiin.
Dolmuksia vahennettiin liikenteesta ja suuria busseja on lisatty.Luulen,etta dolmuksen kuljettajia jai työttömaksi tassa uudistuksessa,mutta varmaa tietoa ei ole.
Antalyassa onkin ollut ongelmana varsinkin keskustassa kapeat kadut ja suuri maara dolmuksia,seka busseja liikenteessa.Jotain oli varmasti tehtava asialle.Ja dolmukseen mahtuu vahan ihmisia verrattuna suureen bussiin.
Kun katsoo tuota karttaa,niin huomaa,etta nyt on kaupungissamme paljon sellaisia alueita,missa ei ole julkista liikennetta(eika kokoomaliikennetta) ollenkaan.(Naita alueita ei nay tuossa kuvassa).
Aikamoinen oli kaos alkupaivina.Kansalaiset tosi vihaisia,kun ei tietenkaan kaikilla ollut tietoa,mika bussi minnekkin menee.Nyt ihmiset ovat rauhoittuneet,mutta vastalauseita tulee koko ajan.
Systeemi ei ole tallaisenaan toimiva.Jo nyt on muutoksia reitteihin tehty ja busseja lisatty.Edelleen on ongelmana mm. liian taydet bussit.Moni joutuu bussia odottaessaan toteamaan,etta bussi meni ja itse jai pysakille.Kun myös aikaisemmin pysakilla ei juurikaan tarvinnut odotella,niin nyt saa odottaa .
Onneksi me asumme sellaisella paikalla ,ettei paljoakaan busseja tarvitse kayttaa.Ja paareitit ovat ulottuvillamme.
Nahtavaksi jaa,miten kaikki tulee muotoutumaan.
14 kommenttia:
Tel Avivin alueella tehtiin nyt kesalla ihan samantyylinen uudistus. Monet ovat vihaisia siita etta nyt eivat paase maaranpaahansa suoraan yhdella bussilla. Vanhuksille ja huonosti liikkuville hankalaa. Ja miten talven sateissa? Lipulla saa taalla vaihtaa 90 minuutin kuluessa miten paljon vaan haluaa. Ja kuukausikortti kay kaikkiin alueella toimiviin bussifirmoihin, toisin kuin ennen.
No onpas tosiaan hankalaksi tehty ja 45 minuuttia kuulostaa tosiaan liian lyhyeltä ajalta jos joutuu odottelemaan.
Hyvä, että teillä pääreitit lähellä
Halaus!
Nuo uudet jarjestelyt ovat aivan kamalat. Mieheni joutui eilenillallakin puolitoista tuntia odottamaan bussia kotiin - ennen Larasta meille kulki 3 linjaa, nyt enaa yksi ja sekin todella harvoin :( Samoin kun meilta Konyaltin Migrokseen paasi yhdella bussilla, nykyaan siihen tarvitaan kolmea eri bussia. Tuhoon tuomittu koko homma!
Anumorchy:Tuo 90 minuuttia olis taallakin tosi tarpeen.Joutuvat kylla muuttamaan meidan systeemia aika paljon.Meilla kanssa bussilippu kattaa kaikki julkiset liikennevalineet Antalyan sisalla.
Helja:Erittain hankala juttu suuremmalle osalle kaupunkilaisia.Varsinkin niille,jotka eivat asu keskustassa.
Onneksi me asumme.
Karoliina:Todella epaonnistunut koko jarjestelma.Lauran ja TerraCityn ohi kulkevat bussit LF09,VL31 ja LC38.LC37 kulkee muuten samaa reittia,mutta menee isosta Tansasista merenrantareittia ja nousee Falesparkin jalkeen ylös takaisin.Nama kaikki bussit kahteen suuntaan samaa reittia.Laurasta keskustaan LC10,KL8 kaikista parhaat.Nama tiedot katsoin kartasta,joka ei enaan valttamatta pida paikkaansa,kun joutuvat muuttamaan jarjestelyja.Tuo KL8 menee Migrokseen.
Taitaa raha puhua... kuten joka paikassa.
Tuossahan Anu jo kertoi,että täälläkin alussa oli kauheasti vihaisia ihmisiä tuon uudistuksen johdosta,ja sen vuoksi on jo kaksi kertaa tehty muutoksia,eli pari linjaa palautettiin entisille reiteilleen ja pari peruutettua linjaa palautettiin. Meillekin jaettiin alussa reittikarttoja.Minä olen tyytyväinen,sillä nyt pääsee kuukausikortilla jokaisen firman busseilla ja suurella alueella(ainakin 6 kaupungin sisällä samalla vyöhykkeellä) Ja jos ostaa kertalipun,niin minusta tuo 90 minuuttia on hyvä juttu ja siinä jo aika hyvin ehtiikin vaihdella busseja. Ainoa asia mihin en ole tyytyväinen täällä on se,että latauspisteitä ei ole kuten teillä ,vaan täytyy tehdä ne kuljettajalla.
Tanja:Raha puhuu sehan on selva,mutta todellakin suuri ongelma on ollut jo pitkaan se,etteivat kaikki autot enaan mahdu Antalyan kaduille.Mutta uudistuksessa ollaan menty joiltain osin hakoteille.Ehkapa ajan kanssa systeemista saavat toimivan.
Yaelian:Taalla ei ainakaan keskustan tuntumassa voida palata entiseen,kun ne kaikki kulkuneuvot eivat yksinkertaisesti kaduille mahdu.Mutta toivomisen varaa systeemin korjaamiseen on paljon.Toivottavasti korjaavat.
Tuo 90 minuuttia pitaisi saada meille myös vaihtoajaksi.Meilla kanssa se kortti kelpaa kaikissa Antalyan busseissa,dolmuksissa ja kahdessa raitiotievaunussa.
No huh huh! Varmasti ajan kanssa systeemi alkaa pelaamaan:) Niin paljon erityyppisiä muutoksia on tullut ja tulee joka maassa ja kaupungissa niin liikenteesä kuin työelämässä jne...
Sinne kauas lähetän ison halin ja kiitän kaikista ihanista viesteistä mitä olen blogiystävältäni saanut!♥
Kuulostaa monimutkaiselta. Meillä päin on sama ongelma liikenteen kanssa, vanhojen kaupunkien kadut ovat kapeita ja autoja aivan liian paljon. Pitäisi kai ruveta rakentamaan jotain ilmabusseja kattojen yli.
Marge:Kiitos ja halitus sinulle myös Marge.
Olen tasta meidan parvekkeelta katsellut muutaman paqivan ja tehnyt huomion,etta tahan on lisatty nyt jo kaksi linjaa lisaa.
Ystavani on tulossa meille bussilla,ja soitti juuri asken,etta on tunnin odottanut omalla pysakillaan meille tulevaa bussia.Aikataulut eivat pida paikkaansa,kun amtkustajia on yhta bussia kohden liikaa,niin matkanteko viivastyy.
Sirokko:Japanin malliin liikenne moneen kerrokseen.
Ja tuo, ettei enaa raha kelpaa, on arsyttavaa! Meillapain ei juurikaan niita paikkoja ollut, missa kortille voi ladata rahaa. Niinpa aina (aika useasti) taytyi kuskilta ostaa se 5 liiran arvoinen kortti: kaytat siita kaksi matkaa eli 2x1,70eli yhteensa 3,40 ja kortille jaa roikkumaan se 1,60! Ma kavin just ennen lahtöani tayttamassa 15!! kortille lisaa rahaa, kun noita jamakortteja oli meille kotiin kertynyt.
Karoliina:Tassa meillakaan ei ollut latauspaikkaa,mutta nyt tuli.Ehkapa lisaavat naitakin ajan kanssa.Siina TerraCity.sta ja MuratpazaBelediyesi:sta ohi seuraavan risteyksen teilleppain on iso latauspaikka Güselobassa.Muita en siella tieda,kun en paljoa liiku.
Todella huono juttu tuo,ettei rahalla enaan paase.Kylla varmaan turistitkin manaavat systeemia.
Nyt on menossa muutostyö terminaalibussin İsiklarille kulkemisessa.Kulkee valiaikaisesti dolmus meille,mutta eipa paase meilta terminaaliin.
Voi kuinka kurjaa. Minà olin aikaisemmissa postauksissa ihan positiivisella kannalla muutoksiin, mutta en ollenkaan tajunnut ettà liikenne nyt noin hankaloittui. Jo yhdellà bussilla matkustaminen on àrsyttàvàà ja varsinkin se sen odottaminen, mutta nyt jos joutuu sitten vielà vaihtamaan monestikin ja odottelemaan vielà pidempààn...blaaah! Ymmàrràn kyllà vihaiset kansalaiset, mutta puukot saisi pysyà silti ihan siellà keittiòn laatikoissa :D
Ciacy:Todellakin ne puukot voisivat pysya keittiön laatikoissa,mutta takalaiset ovat niin kuumaverisia,etta hyvin helposti jonkinlaiseen aseeseen taretutaan.
Nyt on muutoksia tullut jo paljon.Odottelen viela,ja postaan muutoksista sitten erikseen.
Lähetä kommentti